Τελευταία Νέα
ΕΣΠΕΡΙΔΑ "Μουσείο, σχολείο, οικογένεια: Συνδιαμορφώνοντας πολιτιστικά τοπία"
Μάι 4, 2016

 

Το ΘΕΜΑ
Το θέμα του φετινού εορτασμού που έχει ορίσει το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) είναι «Μουσεία και Πολιτιστικά Τοπία». Η έννοια του πολιτιστικού τοπίου συνδέει την πολιτιστική με τη φυσική κληρονομιά και αποτελεί μέρος της συλλογικής μας ταυτότητας. Κατά τον Αμερικανό γεωγράφο Carl Ortwin Sauer «ο πολιτισμός είναι ο παράγοντας, η φύση το μέσον, το πολιτιστικό τοπίο το αποτέλεσμα». Η αλληλεπίδραση φύσης και πολιτισμού, υλικής και άυλης κληρονομιάς είναι διαχρονική και διαμορφώνει ένα δίκτυο σχέσεων που θέτει στο επίκεντρο τον ίδιο τον άνθρωπο, ως διαμορφωτή, διαχειριστή αλλά και αποδέκτη των αποτελεσμάτων αυτών των σχέσεων.

Το ΜΗΝΥΜΑ του εορτασμού
Τα Μουσεία είναι άμεσα συνδεδεμένα με το τοπίο που τα περιβάλλει. Κύρια αποστολή τους είναι η διατήρηση και διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς είτε αυτή βρίσκεται μέσα στο κτιριακό κέλυφος του μουσείου είτε έξω από αυτό. Θα πρέπει, λοιπόν, να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στο ευρύτερο περιβάλλον συνδιαμορφώνοντας το πολιτιστικό τοπίο, ώστε να αποτελέσουν δυναμικά κέντρα πολιτισμού. 

Η ΕΣΠΕΡΙΔΑ
Απαντώντας στο αίτημα αυτό του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) το Μουσείο «ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ» δημιουργεί συνέργειες και συμμετέχει σε δράσεις για την ανάδειξη των συνεκτικών στοιχείων του πολιτισμικού και φυσικού περιβάλλοντος. Συγχρόνως στοχεύοντας στην αειφορία απευθύνεται στις οικογένειες και στα σχολεία. 

Συνεργάζεται με το 2ο Νηπιαγωγείο Βουτών και το Μουσείο Σχολικής Ζωής Χανίων σε μια εσπερίδα με τίτλο: «Μουσείο, σχολείο, οικογένεια: συνδιαμορφώνοντας πολιτιστικά τοπία». 
Στόχος της εσπερίδας είναι η ανάδειξη της εκπαιδευτικής και ψυχαγωγικής διάστασης των μουσείων και η διασύνδεσή τους με το σχολείο και την οικογένεια. Στη διάρκειά της καταξιωμένοι εκπρόσωποι - ειδικοί από τον χώρο της εκπαίδευσης και των μουσείων θα παρουσιάσουν τα πολλαπλά οφέλη από την ένταξη των μουσείων όχι μόνο στο εναλλακτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων αλλά και στις δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου των οικογενειών.

Οι ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ των ΜΟΥΣΕΙΩΝ
Στην εσπερίδα συμμετέχουν μουσεία, τα οποία θα παρουσιάσουν εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις τους που απευθύνονται σε σχολικές ομάδες και οικογένειες. Μουσεία διαφορετικής θεματολογίας, που διασώζουν απόθεμα του εξαιρετικά σύνθετου πολιτιστικού και φυσικού τοπίου της Κρήτης, αφού ο τόπος αυτός είναι ένα εκτεταμένο αρχαιολογικό, ιστορικό και γεωλογικό παλίμψηστο.
Μια συνάντηση εκπροσώπων μουσείων, που έχουν μια κοινή αγωνία: να ενώσουν κάτω από τις στέγες τους τις γενιές και τους ανθρώπους, να συνομιλήσουν με σύγχρονους όρους με την κοινωνία, ν’ αναδείξουν το τοπίο από το οποίο προέρχονται και μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται.

Στην εσπερίδα συμμετέχουν:
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου
Ενυδρείο Κρήτης – «Θαλασσόκοσμος»
Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη
Μουσείο παραδοσιακής ζωής Κρήτης «ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ»
Μουσείο Σχολικής Ζωής Δ. Χανίων
Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης
Πινακοθήκη Βιάννου

Χώρος εσπερίδας: 2ο Δημοτικό Σχολείο Βουτών (αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) 
Διεύθυνση: Πανεπιστημίου 70, αριστερά μετά το ΠΑ.Γ.Ν.Η.
Τηλ. επικοινωνίας: 28970-23660, 6972-335173


Το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Α΄ Μ Ε Ρ Ο Σ

18:30-18-50 Βρέντζου Χρυσή, Προϊσταμένη 2ου Ν/γείου 
Βουτών: Καλωσόρισμα - Χαιρετισμοί 

18:50–19:00 Παπαδημητράκη Ευαγγελία, Νηπιαγωγός 2ου 
Ν/γείου Βουτών Σχέδιο εργασίας: «Το 
Μουσειαγωγείο»

19:00- 19-15 Μαρκάκης Γιάννης, Διευθυντής Μουσείου 
Παραδοσιακής Ζωής Κρήτης «ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ» - 
Εθνικός Αντιπρόσωπος European Museum 
Forum - τ. Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας 
Επιτροπής Περιφερειακών Μουσείων 
(ICR/ICOM): «ICR/ICOM & EMF: Διεθνείς 
Μουσειακοί Οργανισμοί και Μουσεία»

19:15-19:30 Δρακάκη Μαρία, Σχ. Σύμβουλος Δημοτικής
Εκπ/σης - Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων του 
Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων: 
«Μουσειακή εμπειρία με την οικογένεια και 
το σχολείο: η σύνθεση ενός συναρπαστικού 
πολιτισμικού τοπίου με πρωταγωνιστές τα 
παιδιά…»

19:30–19:45 Δρ. Δεληκανάκη Νίκη, Συγγραφέας - τ. Σχολική
Σύμβουλος 19ης Περ. ΠΑ Ηρακλείου: 
«Υποστηρίζοντας τη μαθηματική 
ανάπτυξη της σκέψης των παιδιών διαμέσου της 
παρατήρησης των προτύπων (pattern) στα
Μουσεία» 

19:45–20:00 Δ Ι Α Λ Ε Ι Μ Μ Α 


Β΄ Μ Ε Ρ Ο Σ

20:00–20:10 Μπαριτάκη Μαίρη, Φιλόλογος –
Μουσειοπαιδαγωγός - Υπεύθυνη Τμήματος 
Εκπ/κών προγραμμάτων Μουσείου 
«ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ» - Μέλος CECA/ICOM:
«Το μουσείο «ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ» μέσα από τα μάτια 
των παιδιών»

20:10-20:20 Δρ Βορεάδου Κατερίνα, Υδροβιολόγος -
Υπεύθυνη Εκπαίδευσης & Εργαστηρίου 
Υδροβιολογίας ΜΦΙΚ: «Εκπ/κά προγράμματα 
Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης»

20:20-20:30 Μαλλιαράκη Στέλλα, Αρχαιολόγος -Μουσειολόγος: 
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Α.Μ.Η : «Μια 
γιορτή στο παλάτι» που απευθύνεται σε παιδιά Γ’ 
και Δ’ Δημοτικού

20:30-20:40 Παπαδάκη Ζωή, Φιλόλογος: Πινακοθήκη Βιάννου

20:40-20:50 Θάλεια Πολυχρονάκη, Βιολόγος - Υπεύθυνη 
Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων 
«Ενυδρείο Κρήτης ΕΛΚΕΘΕ: Εκπαιδευτικά 
προγράμματα και Δραστηριότητες»

20:50-21:00 Αλεξάνδρα Μαραβέλια, Εκπαιδευτικός 
-Μουσειολόγος, Υπεύθυνη Τμήματος
Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ΜΝΚ: 
«Εκπαίδευση στο Μουσείο Καζαντζάκη»

21:00-21:30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ